آخرین اخبار

آماری نه چندان خوب از میزان مرگ و میر کودکان دنایی و یک دلیل نامشخص

محمد یزدانپناه رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا در این نشست می‌‌گوید سال ۱۴۰۱ متاسفانه بالاترین مرگ و میر نوزادان را بالاتر از شاخص کشوری داشتیم و علت آن نارس بودن این نوزادان است که تاکنون علت نارس بودن این نوزادان مشخص نشده است.

اشتراک گذاری
25 دی 1402
کد مطلب : 11179

به گزارش توازن و به نقل از خبرگزاری فارس از سی‌سخت، جلسه سالانه مجمع سلامت شهرستان دنا در راستای مدیریت همه جانبه و جلب مشارکت مردم در تأمین سلامت عمومی به همت شبکه بهداشت و درمان دنا با حضور فرماندار دنا، بخشدار پاتاوه، موسوی زاده رئیس مرکز سیاست گذاری سلامت دانشگاه و اعضای شورای اداری در سالن شبکه بهداشت و درمان دنا برگزار شد.

محمد یزدانپناه رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا در این نشست گفت: کارهایی برای ارتقا سلامت مردم شهرستان دنا صورت گرفته است کارهای برنامه محور، برنامه سند بیماری‌های غیرواگیر برنامه امنیت غذایی و اسناد ابلاغی از وزارتخانه انجام می گیرد بر اساس اسناد جوانی که مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع حساسیت ویژه ای دارند.

وی اظهار داشت: شاخص‌های سلامت ما در حول چهار محور است، نوزدان کودکان و مادران باردار، معلولین و موالید، نوزادان کم وزن و بحث سالمندان است که بسیاری از کشورها روی این موضوع خیلی درگیر هستند، بحث خودکشی که آمار خوبی نیست و می‌طلبد متولیان بهداشت و دیگر مسوولان راهکاری برای این مهم پیدا کنند.

یزدانپناه اظهار داشت: بحث شاخص های تغذیه ای در شهرستان به خاطر مسائل اقتصادی مردم خیلی مورد بحث است، میزان مرگ و میر نوزادان کمتر از یکماه را در طول یکسال به نوزادان زنده متولد شده در هر هزار نفر استخراج کردیم که در سال ۹۹ در حدود ۵/۴ در هزار در سال ۱۴۰۰ در حدود ۵/۸۷ در هزار و در سال ۱۴۰۱در حدود ۱۴/۷ در هزار استخراج کردیم که سال ۱۴۰۱ متاسفانه بالاترین مرگ و میر نوزادان را بالاتر از شاخص کشوری داشتیم و علت آن نارس بودن این نوزادان است که تاکنون علت نارس بودن این نوزادان مشخص نشده است.

یزدانپناه اظهار داشت: میزان مرگ و میر کودکان زیر ۱ سال در سال ۹۹ در حدود ۹/۵ در هزار، در سال ۱۴۰۰ در حدود ۷/۳ در هزار و در سال ۱۴۰۱ در حدود ۲۲/۵ در هزار بوده است، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در ۹۹ در حدود ۱۰/۸ در هزار در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۰/۲ در هزار و در سال ۱۴۰۱ در حدود ۲۳/۵ در هزار بوده است.

وی عنوان کرد: تمامی کمیته های مرگ و میر نوزادان و کودکان در شهرستان با حضور متخصصان برگزار شده است و تمامی مشکلات و علت ها را استخراج کردیم  و همکاران ما در بهداشت خانواده پای کار هستند تا از این مرگ و میرها جلوگیری کنیم.

یزدانپناه گفت: خوشبختانه مرگ و میر مادران باردار هنگام تولد نوزاد در سه سال اخیر نداشتیم، میزان زاد و ولد در سال ۹۹ در حدود ۱۶/۸دهم در هزار در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۵/۲ در هزار و در سال ۱۴۰۱در حدود ۱۴/۵ در هزار است که متاسفانه آمار کاهشی است که در شهرستان دنا می‌طلبد با همکاری سایر دستگاهها این آمار را بالا ببریم.

وی گفت: میزان خودکشی در شهرستان رو به کاهش است که باید آمار حفظ شود، توزیع ویتامین D و قرص آهن به خصوص دربین دانش آموران مدراس دخترانه را برای مدت ۹ ماه شروع کردیم، بسته های مواد غذایی کودکان بضاعت رشدی را شروع کردیم و خانواده های نیازمند را شناسایی کردیم  و ۵۱۴ خانواده شناسایی شده  به مدت ۶ماه برای آن‌ها واریز می شود، شناسایی بیماران دیابتی، قلبی و فشار خون که به قاتل خاموش معروف است در دستور کار شبکه بهداشت و درمان دنا بود که با مشارکت بالایی روبه رو شد و ما هم توانستیم بیمارانی را شناسایی کنیم و تحت درمان قرار دهیم.

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 13 =